Live event
Duurzaam digitaal
Sinds de Digisprong is digitalisering in het onderwijs een must. Dat is positief, want het maakt dat al onze kinderen leren werken met tools die steeds meer geïntegreerd worden in ons dagelijks leven, zowel privé als professioneel. Hoe zorg je ervoor dat deze investering echt verandering brengt op je school op lange termijn en geen project dat uitdooft als het geld op is? Met andere woorden: hoe maak je digitalisering duurzaam?
De mate waarin leerkrachten opgeleid worden en zich zelfzeker genoeg voelen om met behulp van technologie les te geven, heeft een zeer grote impact op het slagen van je digitale schoolproject. Het bepaalt of de toestellen waarin je investeert daadwerkelijk gebruikt worden of vooral stof liggen vergaren een kast.
Leerlingen die niet de kans krijgen om ook thuis op een degelijke manier verder te leren en experimenteren met technologie zullen achterop hinken, wat misschien wel even bepalend wordt voor hun toekomst als bijvoorbeeld een taalachterstand.
Hoe zorg je ervoor dat iedereen “mee” is, zowel het schoolteam als al je leerlingen, los van hun achtergrond?
Hoe gebruik je de Digisprong als aanzet hiervoor en hoe besteed je dit budget best als je weet dat dit nog maar het begin is? Hoe zetten we technologie in om leerkrachten te ontzorgen in plaats van de werkdruk nog hoger te leggen?
Dit is wat wij verstaan onder een duurzame digitalisering. Dit gaat dus over meer dan enkel het milieu, er zijn nog vele andere interpretaties die minstens even belangrijk zijn.
Op deze 4de editie van Digital School Today willen we directies, leerkrachten en ICT-coördinatoren inzichten meegeven, inspireren en motiveren rond dit thema, met het oog op een duurzame digitale toekomst van ons onderwijs.
Bert is pedagoog, auteur en sociaal ondernemer. Hij helpt overheden, bedrijven, scholen en andere organisaties door complexe transitieprocessen op te bouwen en het hoofd te bieden. In december 2019 ontving Bert in Dubai nog een award als top 100 World Education Leader. Hij werd in april nogmaals gelauwerd met een ‘outstanding leadership award’ voor zijn bijdrage in onderwijs.
Bert vertelt in zijn keynote hoe digitalisering kan helpen bij een efficiëntere schoolorganisatie, waarbij o.a. het lerarentekort kan worden ondervangen en we leerlingen meer op maat kunnen begeleiden. Als digitalisering mag dienen als grondplan bij de verbouwing van ons onderwijs, dan is er heel veel mogelijk.
Ilse onderzoekt de maatschappelijke impact van digitaliseringsprocessen en bestudeert wie er digitaal wordt buitengesloten, en bovendien welk beleid, welke acties en initiatieven nodig zijn om ervoor te zorgen dat elke burger kan deelnemen aan de huidige digitale samenleving.
Jongeren worden vandaag als digital natives beschouwd. Nochtans mogen we niet zomaar aannemen dat iedereen voldoende toegang heeft tot de nodige tools om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Hoe kunnen we digitale achterstand bij leerlingen én leerkrachten herkennen en hoe kunnen we vanuit het onderwijs oplossingsgericht werken om digitale exclusie te vermijden? Ilse opent je ogen voor een zeer relevant maatschappelijk probleem vanuit een positieve en actiegerichte benadering.
Ulrich is gepassioneerd door digitalisering en vooral hoe je je leven en je werk kan verrijken door er bewust(er) mee te leren omgaan. Naast keynote spreker over digitaal bewustzijn en leergoesting, is hij adviseur digitalisatie en innovatie bij Voka-Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant waar hij ondernemers inspireert, begeleidt en ondersteunt in hun digitale transformatie.
Digitalisering heeft een ingrijpende invloed op onze arbeidsmarkt. De toenemende digitalisering van onze samenleving en bedrijven biedt kansen en opportuniteiten, maar brengt ook risico’s en gevaren met zich mee. Daar is ons onderwijs zich niet altijd van bewust. Nochtans mag het deze dans niet ontspringen. Onderwijs heeft namelijk tot doel haar leerlingen voor te bereiden om te kunnen meedraaien in onze digitale(re) samenleving.
In deze keynote schetst Ulrich de impact van digitalisering op de arbeidsmarkt en geeft hij handvaten mee om hier op school mee aan de slag te gaan.
Hoe verliep het eerste jaar Digisprong? Wat zijn de voordelen en waar liggen de hindernissen? Hoe gebruiken we de Digisprong als springplank voor de toekomst?
Enkele belangrijke experten gaan met elkaar in gesprek over één van de grootste investeringen ooit in ons onderwijs.
Verken op een interactieve manier een digitaal vakgebied naar keuze en verdiep je in één aspect van digitale transformatie in het onderwijs. Kies voor elke breakout-sessie één workshop die jij wil volgen.
Hoe kunnen huuroplossingen helpen om te digitaliseren op lange termijn? Wat zijn de voordelen ? Met de huur-formule van Econocom werken je leerkrachten en leerlingen steeds met recente toestellen. Bovendien geniet je van extra diensten en voordelen die je een zorgeloos gebruik garanderen.
Aan de hand van een concreet project tonen we hoe de iPad kan helpen om alle leerlingen op je school te bereiken. De iPad zorgt ervoor dat iedereen kan leren en creëren op de manier die voor hen het beste werkt.
Als ICT-coördinator is je tijd beperkt. Ontdek hoe je met Jamf School zelfs de meest complexe 1-1 projecten efficiënt kan beheren met een maximum aan automatisaties, zoals bijvoorbeeld het koppelen en synchroniseren van leerlingaccounts.
Een opleiding in Virtual Reality is niet hetzelfde als een traditionele of e-learning opleiding. Een specifiek instructieontwerp is nodig: de virtuele omgevingen vragen om specifieke leermethoden.
Vraag eens aan een leerling of ze Minecraft kennen. Wedden dat hun ogen beginnen blinken? Minecraft is veel meer dan een spel: het is een leeromgeving. Sociale vaardigheden, probleemoplossend denken, programmeren, alles perfect aan te passen aan je thema en te beheren als leerkracht. Wil je zelf leren lesgeven met Minecraft en leren hoe je dit in je lessen kan gebruiken, volg dan zeker deze sessie.
De leerlijn programmeren spitst zich toe op computationeel denken, een onderdeel van de 21ste-eeuwse vaardigheden. Door te programmeren leren leerlingen vaardigheden zoals communiceren, samenwerken, creatief denken, kritisch denken, zelfregulering, informatievaardigheden en ICT-basisvaardigheden. Deze leerlijn werd opgebouwd uit gratis beschikbare tools en is bruikbaar voor leerlingen van 3 t.e.m. 12 jaar. Na deze sessie kan iedereen starten met programmeren!
Kinderen leren op verschillende manieren, ook al zitten ze in dezelfde klas. Om alle leerlingen te kunnen ondersteunen, ontwerpt Google technologie die docenten helpt om aan de behoeften van elke leerling te voldoen. Ook bij kinderen die een visuele, gehoor- of fysieke beperking hebben of die nieuwe informatie op een andere manier verwerken.
In deze sessie wordt er een eerste aanzet gegeven om een animatie te maken op je iPad. Leerkracht Bart geeft de best practices mee om zelf aan de slag te gaan. Hij doet dit vanuit zijn eigen vak Aardrijkskunde, al is de inhoud makkelijk te gebruiken voor andere vakgebieden.
Je wil graag tools gebruiken om efficiënt je leerlingen te evalueren. Hoe kan dat veilig? Wanneer kies je voor digitaal evalueren en wanneer kan het anders? Hoe kan je goede feedback geven tijdens het evalueren?
Op deze vragen gaan we in tijdens deze sessie met telkens enkele tools en mogelijkheden per platform. (Microsoft, Google, Apple,…)
Podcasts zijn hip en alomtegenwoordig. Hoe kan je ze inzetten om de luistervaardigheden van je leerlingen te versterken en tegelijk werken aan andere inhoudelijke doelen? En een stap verder: hoe kan je podcasts maken en spreekdoelen koppelen aan mediadoelen, ingebed in interessante thema’s? We richten ons op lln uit de A - finaliteit (B-stroom, BSO), maar de workshop is zeker ook interessant voor leerkrachten van de 3e graad lager onderwijs, taalleerkrachten uit het secundair onderwijs of leerkrachten OKAN.
Digitalisering vormt het antwoord op de grootste uitdaging in het onderwijs. Om nieuwe technologieën en lestools ten volle te benutten is een robuuste WiFi-infrastructuur nodig. Ontdek hoe WiFi-as-a-Service connectiviteit volledig afstemt op de behoefte van scholen.
Tijdens deze sessie leer je over de mogelijkheden en voordelen van cloud-based werken op school. We vertellen je over de concrete transformatie van een school die gebruik maakt van deze oplossing.
Een opleiding in Virtual Reality is niet hetzelfde als een traditionele of e-learning opleiding. Een specifiek instructieontwerp is nodig: de virtuele omgevingen vragen om specifieke leermethoden.
Toolbox kan je helpen bij het synchroniseren van accounts tussen verschillende
administratieve platformen en diensten en biedt ook oplossingen voor de inschrijvingen, afwezigheden en vervangingen, automatisch aanmaken van groepen in Smartschool, aanvragen van je fietsvergoeding, afdrukopdrachten, kasverrichtingen, begroting, kassasysteem, inventaris (gericht op Digisprong), leerlingenfacturatie, ziektepapieren en veel meer.
Ontdek alle mogelijkheden in deze workshop!
Econocom is een Europese groep die de digitale transformatie mogelijk maakt voor bedrijven, scholen en instellingen. Als Econocom Education is het onze missie bij te dragen aan onderwijsvernieuwing dankzij het duurzaam inzetten van technologie.
Sinds de overname van Switch Education in 2020, heeft Econocom een gepassioneerd team voor onderwijs, dat al meer dan 20 jaar ervaring heeft opgebouwd met de implementatie van technologie op scholen.
We geloven in een digitale toekomst in het onderwijs. Daarom begeleiden we je graag doorheen het hele innovatietraject. Van het begrijpen van de verwachtingen en het definiëren van behoeften, tot pedagogische ondersteuning.